Psychiatria Wiosna 2013: testy egzaminacyjne do egzaminu PES

ROZWIĄŻ TEST

Pytanie
Odpowiedzi
Nie można rozpoznać otępienia jeśli u pacjenta w trakcie badania stwierdza się:
  1. objawy depresyjne
  2. objawy psychotyczne
  3. zaburzenia świadomości
  4. ...
  5. ...
Twórcą podejścia transgeneracyjnego w terapii rodzin jest:
  1. Gregory Bateson.
  2. Selvini Palazzoli.
  3. Jay Haley.
  4. ...
  5. ...
Efekty farmakoterapii u dzieci w wieku szkolnym zależą od:
1) małego stężenia lipidów w całkowitej masie ciała;
2) opóźnionego dojrzewania struktur odpowiedzialnych za czynności motoryczne;
3) zwiększonej liczby synaps w strukturach OUN;
4) obniżonej aktywności izoenzymu CYP 2D6;
5) gwałtownego zwiększenia stężenia dopaminy miedzy 7. a 10. rokiem życia.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,2,5.
  2. 2,4,5.
  3. 1,3,5.
  4. ...
  5. ...
Komunikacja konwersacjopodobna to określenie komunikacji:
  1. w zespole Aspergera.
  2. z innymi osobami w przebiegu manii.
  3. w okresie przedszkolnym.
  4. ...
  5. ...
Majaczenie nie występuje w przebiegu:
  1. kwasicy metabolicznej.
  2. zatrucia tlenkiem węgla.
  3. niedoboru cholekalcyferolu.
  4. ...
  5. ...
Psychogenna afonia to:
  1. lęk przed używaniem głosu.
  2. dysocjacyjne zaburzenie ruchu.
  3. mutyzm.
  4. ...
  5. ...
Chłopiec 17-letni, z długą historią zachowań autoagresywnych popełnił samobójstwo. Analiza płynu mózgowo-rdzeniowego prawdopodobnie wykaże u niego:
  1. wysoki poziom endorfin.
  2. niski poziom endorfin.
  3. wysoki poziom serotoniny.
  4. ...
  5. ...
Zaburzenia pamięci w organicznym zespole amnestycznym, nie dotyczą:
  1. ubytku pamięci bezpośredniej.
  2. niepamięci następczej.
  3. niepamięci wybiórczej.
  4. ...
  5. ...
Zasiłek pielęgnacyjny jest to odrębne świadczenie, które przysługuje:
  1. niepełnosprawnemu dziecku.
  2. osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16. roku życia, jeżeli legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.
  3. osobie pełnoletniej, całkowicie niezdolnej do pracy z powodu naruszenia sprawności organizmu, które powstało - przed ukończeniem 18. roku życia lub w trakcie nauki.
  4. ...
  5. ...
Częściowo ubezwłasnowolniona może zostać osoba, która:
  1. ukończyła trzynaście lat, jeżeli wskutek choroby psychicznej, niedorozwoju umysłowego albo innego rodzaju zaburzeń psychicznych potrzebna jest jej pomoc do prowadzenia własnych spraw, a jej stan nie uzasadnia ubezwłasnowolnienia całkowitego.
  2. ukończyła szesnaście lat, jeżeli wskutek choroby psychicznej, niedorozwoju umysłowego albo innego rodzaju zaburzeń psychicznych nie jest w stanie kierować swym postępowaniem.
  3. uzyskała pełnoletniość, jeżeli wskutek choroby psychicznej, niedorozwoju umysłowego albo innego rodzaju zaburzeń psychicznych nie jest w stanie kierować swym postępowaniem, a stan tej osoby nie uzasadnia ubezwłasnowolnienia całkowitego.
  4. ...
  5. ...
Termin „teoria umysłu” wywodzi się z psychologii poznawczej i oznacza zdolność przyporządkowania stanów psychicznych drugiej osobie. Dzieje się to na podstawie:
  1. obserwacji zachowania własnego, komunikatów jedynie werbalnych.
  2. obserwacji zachowania własnego, komunikatów werbalnych i niewerbalnych, a także oceny stanu umysłu innych osób.
  3. obserwacji zachowania własnego, komunikatów werbalnych i niewerbalnych, a także oceny stanu umysłu własnego i innych osób.
  4. ...
  5. ...
Badania Baron-Cohena i wsp. oparte na przesiewowej ocenie małych dzieci (około 18-19 miesiąca życia) testem Checklist for Autism In Todlers (CHAT) wskazują na charakterystyczne objawy, które mogą stanowić ryzyko rozwoju autyzmu. Do tych objawów należą:
  1. brak przekazu obiektu (np. zabawki) w celu zainteresowania nim drugiej osoby, brak monitorowania wzrokiem - śledzenia, na co patrzy druga osoba, niezdolność do zabawy pozorowanej („na niby”).
  2. brak przekazu obiektu (np. zabawki) w celu zainteresowania nim drugiej osoby, umiejętność monitorowania wzrokiem - śledzenia, na co patrzy druga osoba, niezdolność do zabawy pozorowanej („na niby”).
  3. umiejętność przekazu obiektu (np. zabawki) w celu zainteresowania nim drugiej osoby, umiejętność monitorowania wzrokiem - śledzenia, na co patrzy druga osoba, niezdolność do zabawy pozorowanej („na niby”).
  4. ...
  5. ...
Stereotypie ruchowe to celowe, powtarzające się, stereotypowe, niefunkcjonalne i często rytmiczne ruchy, które:
  1. tworzą obraz znanego zaburzenia psychicznego lub neurologicznego, nigdy nie powodują obrażeń.
  2. nie tworzą obrazu znanego zaburzenia psychicznego lub neurologicznego, nigdy nie powodują obrażeń.
  3. nie tworzą obrazu znanego zaburzenia psychicznego lub neurologicznego, mogą powodować lub nie powodować obrażeń (samouszkodzeń).
  4. ...
  5. ...
„Dzisiaj czuję się wybornie. Moja matka z domu Iksińska, to dobra kobieta była. Jakieś takie dziwne jedzenie tu macie. Ile można słuchać tych ciągłych awantur....”. Podany przykład wypowiedzi pacjenta świadczy o:
  1. zaburzeniach uwagi.
  2. rozkojarzeniu.
  3. zaburzeniach pamięci.
  4. ...
  5. ...
Objawami charakterystycznymi dla katatonii są:
  1. pobudzenie psychoruchowe, wielomówność, niepokój.
  2. rozkojarzenia, myślenie magiczne.
  3. kompulsje, ambitendencja.
  4. ...
  5. ...
Nieuzasadniony lęk pojawiający się wobec określonych obiektów lub sytuacji połączony z silnym dążeniem do ich unikania to:
  1. obsesja.
  2. kompulsja.
  3. fobia.
  4. ...
  5. ...
Matka w niepokoju czeka już drugą godzinę na powrót do domu spóźnionego syna. Słyszy dochodzące z klatki schodowej charakterystyczne odgłosy kroków, jest przekonana, że to syn. Zmierza do przedpokoju, aby otworzyć drzwi. Kroki mijają drzwi mieszkania i „idą” dalej do góry. Rozczarowana matka mówi do siebie „znowu mi się zdawało” i wraca do pokoju. Jak nazwać opisane doznanie?
  1. omam.
  2. parahalucynacja.
  3. iluzja.
  4. ...
  5. ...
Wypełnianie przez pacjenta luk pamięciowych fałszywą, przypadkową, czasem wręcz nieprawdopodobną treścią, nazywa się:
  1. amnezją.
  2. kryptomnezją.
  3. konfabulacją.
  4. ...
  5. ...
Która z odpowiedzi najpełniej opisuje nieprawidłowości z zakresu psychopatologii prezentowane w przytoczonej poniżej wypowiedzi pacjenta? „Mam chłopaka Janka. Nie kocham go. Jestem tak z nim szczęśliwa, taka zakochana. A ta Basia to jakaś taka narwana. Jak szłam na zakupy, to miałam pełne kieszenie pieniędzy. Bardzo się boję, że te hałasy znowu się dziś powtórzą, wkurzą, wtórzą. Na górce one były, we dwie tam szły....”
  1. ambisentencja, rozkojarzenie wypowiedzi (myślenia), inkoherencja myślenia.
  2. ambisentencja, perseweracje, metonimie.
  3. rozkojarzenie myślenia, paralogia.
  4. ...
  5. ...
Przymglenie świadomości stanowi integralny element zespołu:
  1. depresyjnego.
  2. majaczeniowego.
  3. katatonicznego.
  4. ...
  5. ...
Pacjent jest przekonany, że jego ojciec, działając w zmowie z gangiem, nastaje na jego życie a zarazem opowiada o jego pogrzebie. Jest to przykład:
  1. depersonalizacji.
  2. zaburzeń treści myślenia.
  3. ambisentencji.
  4. ...
  5. ...
Pacjent mówi lekarzowi, że przez ostatnie 2 tygodnie wiadomości z TV były skierowane wprost do niego. Podany objaw nazywa się:
  1. urojeniem odnoszącym.
  2. urojeniem nasyłania myśli.
  3. derealizacją.
  4. ...
  5. ...
Podczas badania pacjent nagle mówi: „Nie mogę odpowiedzieć na to pytanie. Mam zakaz. Tu jest znak ostrzegawczy - kropka, kreska”. Pokazuje zadrapania na biurku w kształcie opisanej przez siebie” kropki i kreski”. Jest to przykład:
  1. zaburzeń logiki myślenia.
  2. omamów wzrokowych.
  3. myślenia symboliczno - magicznego.
  4. ...
  5. ...
Zaburzenie związane jest z nałożeniem się zjawisk związanych ze snem REM na stan czuwania. Pierwsze objawy ujawniają się w drugiej lub trzeciej dekadzie życia i charakteryzują się :
- nagłym zapadaniem w drzemkę w nieadekwatnym czasie i miejscu;
- halucynacjami występującymi w okresie zasypiania;
- niemożnością wykonania jakiegokolwiek ruchu w okresach przejścia od snu do czuwania;
- katapleksją.
Powyższe objawy przemawiają za rozpoznaniem:
  1. katatonii schizofrenicznej.
  2. narkolepsji.
  3. zespołu Kleine’a-Levina.
  4. ...
  5. ...
Pacjent lat 17 po raz pierwszy hospitalizowany psychiatrycznie zgłasza problemy z koncentracją uwagi i wyraźne pogorszenie funkcjonowania szkolnego, co jego zdaniem trwa od roku. W tym samym czasie słyszy głos w głowie, zaczął zbierać swoje myśli z różnych przedmiotów i roślin, a czasami również z innych osób. Uważa również, że zna myśli innych osób. Ma starszego brata, ale mają innych ojców. Wiadomo, że brat ma zespół Aspergera. W ubiegłym roku szkolnym palił przez kilka tygodni marihuanę, bo czuł się wówczas lepiej. Podaje, że od około dwóch lat wiele osób mówi o nim w szkole, co powodowało, że starał się unikać rówieśników, wcześniej miał dobre relacje z kolegami. Pacjent podaje również, że ma pustkę w głowie i przestało go interesować to, co dotąd sprawiało przyjemność. Powyższe objawy przemawiają za rozpoznaniem:
  1. uzależnienia od środków psychoaktywnych.
  2. schizofrenii paranoidalnej.
  3. zaburzeń konwersyjnych.
  4. ...
  5. ...
Kryzys adolescencji jest szansą zmiany i rozwiązania uprzednio nierozwiązanych problemów i konfliktów rozwojowych. Następujące kryteria mogą być pomocne w odróżnieniu normatywnego kryzysu od zaburzeń psychicznych:
1) liczba zakresów, w których adolescent przestaje sobie radzić ze zwykłymi zadaniami życiowymi. Im jest ich więcej, tym wnikliwiej trzeba diagnozować, aby nie przeoczyć patologii;
2) eksperymentowanie z używkami;
3) stopień nasilenia lęku, smutku, autoagresji, agresji;
4) jakość reakcji osób dorosłych z otoczenia (szkoły, rodziny) na funkcjonowanie adolescenta;
5) konflikty z rodzicami i buntowanie się przeciwko ich decyzjom.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,3,5.
  2. 1,2,4.
  3. 1,3,4.
  4. ...
  5. ...
Zespół objawów charakteryzujący się zaburzeniami w obszarze wzajemnych interakcji społecznych, ograniczonymi, stereotypowymi wzorcami zachowania, zainteresowań i aktywności, z prawidłowym rozwojem intelektualnym i rozwojem mowy został:
1) opisany w 1943 roku przez Leo Kannera jako „autystyczna psychopatia”;
2) opisany w 1944 roku jako „autystyczna psychopatia” przez Hansa Aspergera;
3) nazwany w 1944 roku „Zespołem Aspergera” przez Hansa Aspergera;
4) nazwany „Zespołem Aspergera” przez Michela Ruttera w 1955 roku;
5) nazwany „Zespołem Aspergera” przez Lornę Wing w 1976 roku.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,5.
  2. 1,3.
  3. 1,4.
  4. ...
  5. ...
Od początku drugiej połowy XX wieku częstość śmierci samobójczej wśród młodzieży wyraźnie wzrasta. Do czynników ryzyka samobójstwa zalicza się:
1) wielokrotnie ponawiane próby samobójcze;
2) impulsywny temperament;
3) niską samoocenę;
4) trudne przeżycia z okresu dzieciństwa;
5) wywiad rodzinny wskazujący na występowanie samobójstw i prób samobójczych u najbliższych krewnych;
6) przewlekłe problemy interpersonalne;
7) uczucie osamotnienia;
8) konflikty w rodzinie;
9) trudności szkolne;
10) nadużywanie środków psychoaktywnych.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,3,5,6.
  2. 1,4,5,8.
  3. 2,5,9,10.
  4. ...
  5. ...
Aktualnie za najbardziej skuteczną metodę leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego uważa się:
1) terapię behawioralną w postaci ekspozycyjnej;
2) terapię rodzinną;
3) farmakoterapię z zastosowaniem leków z grupy SSRI;
4) farmakoterapię z zastosowaniem doustnej penicyliny;
5) psychoterapię psychoanalityczną.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,2,5.
  2. 1,4.
  3. 2,3,5.
  4. ...
  5. ...
Do preparatów stosowanych w leczeniu zespołu obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci i młodzieży zaliczane są leki z grupy SSRI oraz trójpierścieniowy lek przeciwdepresyjny, którym jest:
  1. amitryptylina.
  2. doksepina.
  3. klomipramina.
  4. ...
  5. ...
Do preparatów zarejestrowanych w leczeniu farmakologicznym ADHD zalicza się:
  1. atomoksetynę i metylofenidat.
  2. atomoksetynę i pochodne hydroksyzyny.
  3. pochodne amfetamin i risperidon.
  4. ...
  5. ...
W tradycji behawioralnej wyróżnia się warunkowanie klasyczne polegające na kojarzeniu bodźca bezwarunkowego z obojętnym oraz warunkowanie sprawcze polegające na kojarzeniu:
  1. reakcji sprawcy czynu ze sprawą.
  2. reakcji z następującymi po niej konsekwencjami.
  3. reakcji z czynnikiem reaktywnym.
  4. ...
  5. ...
Do najważniejszych mechanizmów regulacyjnych systemów żywych, w tym rodziny rozumianej w modelu systemowym zalicza się:
  1. dodatnie sprzężenie zwrotne.
  2. ujemne sprzężenie zwrotne.
  3. regulację epistemologii konstruktywistycznej.
  4. ...
  5. ...
Padaczka jest najczęściej występującym zaburzeniem neurologicznym w dzieciństwie, często towarzyszą jej zaburzenia psychiczne. Szacuje się, że co najmniej jedno rozpoznanie psychiatryczne występuje u:
  1. > 10% dzieci z padaczką.
  2. > 25% dzieci z padaczką.
  3. > 50% dzieci z padaczką.
  4. ...
  5. ...
Do izby przyjęć oddziału psychiatrii dzieci i młodzieży trafia 16-letni chłopiec z pobudzeniem psychoruchowym, w podwyższonym nastroju, wielkościowy, agresywny. W badaniu przedmiotowym stwierdza się tętno 96/min. i RR 160/100 mmHg. Najbardziej prawdopodobnym rozpoznaniem jest:
  1. intoksykacja heroiną.
  2. napad lęku.
  3. intoksykacja amfetaminą.
  4. ...
  5. ...
Który z neuroleptyków ma najmniejszy wpływ na wzrost stężenia prolaktyny w przypadku stosowania u dzieci i młodzieży?
  1. arypiprazol.
  2. risperidon.
  3. kwetiapina.
  4. ...
  5. ...
Która z poniższych dawek jest rekomendowana jako startowa w przypadku klozapiny?
  1. 12,5 mg.
  2. 25 mg.
  3. 25 mg dwa razy dziennie.
  4. ...
  5. ...
Który z poniższych neuroleptyków może być podawany najrzadziej, bez utraty swoich właściwości leczniczych ze względu na najdłuższy czas półtrwania?
  1. olanzapina.
  2. haloperidol.
  3. chlorpromazyna.
  4. ...
  5. ...
Którego z wymienionych poniżej neuroleptyków nie powinno się stosować jako pierwszego w przypadku rozpoczynania leczenia u 16-letniego chłopca z pierwszym epizodem psychotycznym?
  1. arypiprazolu.
  2. risperidonu.
  3. amisulprydu.
  4. ...
  5. ...
Wskaż prawidłowe stwierdzenie na temat możliwości wykorzystania skali Tannera w psychiatrii dzieci i młodzieży:
  1. służy do oceny nasilenia objawów lęku separacyjnego.
  2. może być pomocna w ocenie bezpieczeństwa stosowania neuroleptyków u dzieci.
  3. ocenia preferencje seksualne nastolatków w fazie ich kształtowania się.
  4. ...
  5. ...
Na podstawie metaanaliz dotyczących leczenia farmakologicznego lekami przeciwdepresyjnymi w grupie dzieci i młodzieży ustalono, że NNT (number needed to treat) dla zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego (OCD) wynosi 6, a w zaburzeniach depresyjnych NNT=10. Wskaż prawidłową odpowiedź dotyczącą wniosków płynących z tych stwierdzeń:
  1. leki przeciwdepresyjne są skuteczniejsze u dzieci w leczeniu depresji niż OCD.
  2. farmakoterapia depresji u dzieci pomoże większej ilości pacjentów niż farmakoterapia OCD.
  3. po lekach przeciwdepresyjnych stosowanych w zaburzeniach depresyjnych u dzieci zdarza się więcej powikłań niż po lekach przeciwdepresyjnych stosowanych w OCD.
  4. ...
  5. ...
Dziecko, które w sytuacji separacji od osoby znaczącej nie pokazuje żadnego cierpienia, ani potrzeby bliskości charakteryzuje się:
  1. opornym, ambiwalentnym wzorcem przywiązania.
  2. dającym poczucie bezpieczeństwa wzorcem przywiązania.
  3. unikającym wzorcem przywiązania.
  4. ...
  5. ...
Który z wymienionych poniżej celów wywiadu z rodzicami jest nieprawidłowy?
  1. ustalenie aktualnych trudności dziecka.
  2. ustalenie wpływu dziecka na każdego z rodziców, ich oboje i rodzeństwo.
  3. ustalenie strategii zaradczych wobec problemu dziecka zalecanych do stosowania w domu.
  4. ...
  5. ...
Niski wynik w Teście Matryc Ravena dziecka 8-letniego nie może wynikać z:
  1. niedosłuchu.
  2. niedowidzenia.
  3. niskich możliwości intelektualnych.
  4. ...
  5. ...
Dziecko w wieku 2 lat bawi się (np. w piaskownicy lub w czasie swobodnej zabawy przebywając w żłobku) obok innych dzieci, równolegle, zasadniczo nie wchodzi z dziećmi w interakcje, nie pyta, nie inicjuje wspólnej zabawy, czasem zareaguje agresją, gdy ktoś zabiera mu zabawkę lub samo zabiera ją innemu dziecku. Czy takie zachowania powinny niepokoić rodziców?
  1. tak, to zachowania sugerujące zaburzenia ze spektrum autyzmu.
  2. tak, to zachowania sugerujące początki rozwoju niepożądanej osobowości.
  3. tak, to zachowania sugerujące zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi.
  4. ...
  5. ...
Zadania pomocy psychologicznej wobec dziecka wykorzystywanego seksualnie są wielorakie. Które z poniższych stwierdzeń opisujących owe zadanie nie jest prawdziwe?
  1. dziecko w kontakcie z psychologiem powinno doświadczać więzi terapeutycznej jako czegoś uporządkowanego i stabilnego.
  2. dziecko we współpracy z psychologiem powinno wyznaczyć obszary odpowiedzialności za to, co się stało pomiędzy siebie (ofiarę) i sprawcę.
  3. dziecko powinno dostać zapewnienie, że jest kochane i dobre.
  4. ...
  5. ...
U nastolatków z mózgowym porażeniem dziecięcym najczęściej występującymi problemami w funkcjonowaniu psychicznym są:
  1. zespoły depresyjne oraz zachowania agresywne z wybuchami gniewu.
  2. zaburzenia psychotyczne, a zwłaszcza schizofrenia.
  3. lęk separacyjny.
  4. ...
  5. ...
9-letni chłopiec został skierowany na konsultację psychiatryczną po sugestii nauczycielki, która skarży się, ze chłopiec nie potrafi wysiedzieć w ławce dłużej niż 10 minut, łatwo się rozprasza, nie kończy zadań szkolnych. Podobne problemy obserwuje mama podczas odrabiania lekcji w domu. Równocześnie mama relacjonuje, że chłopiec potrafi przez dwie godziny układać puzzle. W gabinecie chłopiec jest spokojny, skoncentrowany na toku rozmowy. Diagnoza zaburzenia hiperkinetycznego (ZH) u chłopca:
  1. jest wykluczona, gdyż dziecko z ZH jako zaburzeniem uwarunkowanym biologicznie funkcjonuje tak samo niezależnie od środowiska i sytuacji.
  2. jest możliwa, gdyż poziom dysfunkcji u dziecka z ZH zależy wyłącznie od jego motywacji.
  3. jest wykluczona, gdyż u dziecka z ZH nie jest możliwe utrzymanie uwagi na jednej czynności lub zadaniu przez okres dwóch godzin.
  4. ...
  5. ...
7-letnie dziecko jest nadmiernie aktywne, także w nocy bardzo mało śpi, nie potrafi się koncentrować na zadaniu dłużej niż 10 minut. U dziecka zdarzają się epizody somnambulizmu. W sytuacji frustracji dziecko uderza głową o ścianę. W badaniu psychologiczny iloraz inteligencji oszacowano na 60 (skala Wechslera pełna). Prawdopodobna diagnoza u dziecka to:
  1. upośledzenie umysłowe umiarkowane.
  2. zespół Angelmana.
  3. zespół Smith-Magenis.
  4. ...
  5. ...
U dziesięcioletniej dziewczynki występują obsesje z towarzyszącymi kompulsjami. Objawy wystąpiły nagle podczas zapalenia ucha środkowego, w znacznym nasileniu; następnie przebiegały z okresami wyraźnych zaostrzeń, ale nigdy nie osiągnęły całkowitej remisji. Zaostrzeniom choroby towarzyszył często wzrost temperatury ciała. Które z badań laboratoryjnych należy zlecić u dziewczynki, by postawić diagnozę?
  1. oznaczenie stężenia hormonów tarczycy.
  2. morfologię.
  3. oznaczenie miana przeciwciał anty-HIV.
  4. ...
  5. ...

Ta strona używa cookies i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej szczegółów w Polityce prywatności

Zamknij