PES Geriatria wiosna 2019 Piszę dzień po egzaminie pisemnym. Czas 2,5h – w sam raz. Nie zdały 4os/16. Najlepsze oceny: 2 x4+. Rozkład ocen zbliżony do rozkładu normalnego. Test umiarkowanie skomplikowany, ale dość przyjazny w rozwiązywaniu, bo nie było zarówno opisów długich przypadków klinicznych, jak również pytań typu „prawda-falsz, prawda-prawda ze związkiem…”. Wg mnie do nauczenia się „na blachę” są następujące zagadnienia: 1.Wszystkie skale związane z COG (w szczególności te, których wymaga NFZ) oraz ograniczenia ich zastosowania: m.in.: VES-13, MMSE, Tinetti, Zegar, Norton, Barthel, MNA (pełna i podstawowa)…. Było wiele (>15) pytań zarówno z ich interpretacji, szczegółów i różnic między skalami. 2. Charakterystyczne zmiany w organizmie związane ze starzeniem się. 3 W kontekście seniorów: Wytyczne PTD, wytyczne POCHP, wytyczne PTK/ESC nadciśnienia, ch.wieńcowej, nwd serca. 4.Interakcje lekowe, metabolizm, w kontekście popularnych leków: amiodaron, klarytromycyna, PPI, warfaryna, karbamazepina, hydroksyzyna, digoksyna. Co pamiętam z testu (raczej chodzi o zagadnienia niż treść, bo część pytań była dość złożona): 3 pytania o interpretacje CDT (1 pytanie z obrazkiem: cyfry po 1 stronie tarczy, co to jest 5 wg Sunderlanda), polimyalgia, złamanie patologiczne w osteoporozie – objawy, oraz w których odcinkach pogłębienie kifozy/lordozy, MOCA vs MMSE czym się różnią, Interakcje P450: aktywatory inhibitory, zwłaszcza w kontekście warfaryny; szczepienia w POCHP, CHA2DS2–VASc HAS-BLED; leczenie niewydolności serca, uszereguj leki w potencjale do wywoływania hiponatremii: hydrochlorotiazyd, furosemid, spironolakton, kiedy stosować oxybutyninę, 2 pytania z tego czym jest MET, co to jest prehabilitacja, na jakie receptory działa kwetiapina, ginko-biloba w kontekście wpływu na diuretyki i leki hipotensyjne, działanie uboczne opioidów, leki o największym potencjale antycholinergicznym, jaki efekty wywołuje blok...