Do napisania postu zainspirowało mnie niedawne przegłosowanie w obu kalifornijskich izbach przepisu prawnego zabraniającego rozpoczynania zajęć szkolnych wcześniej niż 8:30 a.m. : https://leginfo.legislature.ca.gov/faces/billVotesClient.xhtml?bill_id=201720180SB328 https://www.startschoollater.net/legislation.html świetna strona dowodząca jak bardzo negatywnie dla zdrowia i gospodarki wpływa niezsynchronizowany harmonogram zajęć szkolnych z zegarem biologicznym. Podobnie jak u innych ssaków w procesie dojrzewania molekularny zegar biologiczny opóźnia rytm snu i czuwania o 3 godziny.Melatonina u nastolatków nie wydziela się wcześniej niż 23:00.Zmuszając nastolatka wcześniej spać trwonimy jego czas bo w łóżku i tak wcześniej nie zaśnie (straci świadomości). Każąc nastolatkowi wstać o 7:00 to tak jak dorosłemu z pośrednim(normalnym) chronotypem o 4:00 ! Jeśli ktoś twierdzi, że na pstryknięcie palcem można wywołać wydzielanie melatoniny to niech mi to pokaże. U nastolatków wydzielanie melatoniny przez szyszynkę kończy się dopiero koło 8:00. Powiedzenie idź spać wcześniej to wstaniesz wcześniej jest rażącym błędem. Tu oscylacja jądra nadskrzyżowaniowego (lokum molekularnego zegara biologicznego): https://www.youtube.com/watch?v=BD2u_jwyd8c Gdy najgłębiej śpimy to oscylacja jest najpowolniejsza.Gdy jesteśmy najbardziej czujni, pełni sił, mamy najszybszy metabolizm i temperaturę to pika najszybciej.Godzina najszybszej i najwolniejszej oscylacji zależy od indywidualnego chronotypu.To że "sowy" wstają później nie oznacza, że są leniwe lecz mają niższy metabolizm i temperaturę o danej godzinie rano. W załączniku "w pigułce" wpływ zbyt wczesnego rozpoczynania zajęć szkolnych m. in. według American Academy of Pediatrics , American Academy of Sleep Medicine. W załączniku znajdziecie też analizy ekonomiczne. W związku z planem zaprzestania cyklicznego przestawiania zegarów na czas letni i zimowy, nasileniem zagrożeń dla nastolatków i chronotypów wieczornych(sów) będzie pozostawienie czasu letniego.Doprowadzi to do epigenetycznego zwiększenia ekspresji chorobotwórczych genów w wyniku deprywacji snu.Czasem zgodnym ze słonecznym i biologicznym jest lokalny czas zimowy.(czyli górowanie słońca o 12:00) Dla osób z delayed sleep phase type ( https://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_disorder ) opóźnienie cyklu zegara sięga 6 godzin.Czyli dla chronotypu pośredniego z Polski to tak jakby żyć w strefie czasowej Nowy Jork! Szkoła powinna dostosować się do uczniów.To instytucja powstała dla dobra uczniów,a nie nauczycieli.Jednak póki co silniejsi wprowadzają dyktat młodym :-( Do pełnej regeneracji naukowcy zalecają jeszcze późniejszy czas rozpoczynania zajęć mianowicie 10:00- 11:00 a.m. Należy uwzględnić jeszcze czas potrzebny na dotarcie do szkoły. https://www.theguardian.com/science/2015/sep/08/start-school-later-11am-students-sleep...